Tips en Topsadvies en coaching bij ontwikkeling |
WELKOM | BEGELEIDING | AANPAK | WERKWIJZE | TARIEVEN | |
ERVARINGEN | HANDIGE LINKS | OVER MIJ | CONTACT | VOORWAARDEN |
Aanpak
Coaching
Bij concentratie-/werkhoudingsproblemen vindt uw
kind het lastig
om lang achter elkaar met een bepaalde taak
bezig te zijn of om meerdere opdrachten tegelijk te
onthouden en/of uit te voeren. Ik ga kijken op welke manier uw kind het
best geholpen kan worden. Bij beelddenken coach ik kinderen die anders denken dan de meeste kinderen. De meeste kinderen zien als ze het woord 'huis' horen, het woord 'huis' voor zich. Ongeveer vijf procent van de kinderen ziet een plaatje van een huis voor zich. De training 'Ik leer anders' leert de spellingwoorden vertalen naar woordbeelden waardoor uw kind de aangeboden lesstof beter kan onthouden. Ook met rekenen, lezen, klokkijken, begrijpend lezen kan ik uw kind verder begeleiden vanuit beelddenken. Denk aan het automatiseren van sommen tot en met 20, het optellen en aftrekken, de tafels en het klokkijken, analoog en digitaal. Ook heb ik tips voor begrijpend lezen, geschiedenis, topografie, een spreekbeurt of een boekbespreking vanuit beelddenken. Bekijk deze video van Agnes Oosterveen-Hess over de 'Ik leer anders' training (duur 24:03 min.): Of lees dit artikel uit Groter groeien van 9/2011. Met de MatriXmethode worden 'volle hoofden' effectief en met blijvend resultaat opgeruimd. Vertrekpunt van de Matrixmethode is de interne strategie die het kind heeft ontwikkeld om informatie te verwerken. De coach stemt zich af op de specifieke belevingswereld van het kind, vanuit de gedachte dat de oplossing van het probleem in de mens zelf zit. Kinderen met drukke, volle hoofden worden door middel van coaching geholpen om onderwerpen denkbeeldig te ordenen, zodat er rust en overzicht in hun hoofd komt. Onderwerpen die voor het kind belangrijk zijn, krijgen een handige plaats binnen en/of buiten het hoofd. Door alles netjes een denkbeeldige plek te geven, wordt het hoofd opgeruimd en komt er ruimte vrij... In principe maak ik een plan op maat waarbij ik de beide 'methodes' verwerk. Tenslotte is ieder kind anders en sluit het ene concept soms beter aan dan het andere. Een mooi voorbeeld ziet u in deze video (duur 4:27 min.) over Mindmappen:
Ten
behoeve van sociale
vaardigheden bied ik training aan gebaseerd op Kanjertraining
en
Rots- en watertraining. Bij de eerste leren de kinderen zichzelf
zien ten opzichte van zichzelf en anderen, en krijgen ze feedback van
de
andere kinderen en de trainers. Zo begrijpen ze in negen van de tien
gevallen
wat ze zouden kunnen veranderen om lekkerder in hun vel te zitten en
zich
vertrouwder in een groep te kunnen bewegen. Het is een heel mooi
proces. Bij rekenproblemen bekijk ik welke rekenvoorwaarden (bouwstenen) bij uw kind ontbreken of te ingewikkeld worden opgelost, waardoor uw kind is vastgelopen of te langzaam sommen oplost. Deze ga ik één voor één aanbieden, zodat uw kind de moeilijkere rekenopgaven ook (sneller) kan maken. Dyscalculie
is een
stoornis die zich kenmerkt
door hardnekkige
problemen met het leren en vlot oproepen of toepassen van rekenkennis
(feiten/afspraken). Ik leer de ontbrekende basisvaardigheden aan met
daarnaast ondersteunende en/of compenserende maatregelen. |
Werkgebied regio Leiden/Bollenstreek. Vragen?
Bel 06 234 658 16
of stuur een e-mail. © Copyright 2014: Tips en Tops. Alle rechten voorbehouden. |